Jakość obsługi zobowiązań zaskakuje pozytywnie

Według ostatniego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, prowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, w bieżącym kwartale zwiększyła się grupa gospodarstw domowych obsługujących bezproblemowo swoje zobowiązania. W styczniu 2019 r. odsetek ten wyniósł prawie 80%, co jest drugim najlepszym wynikiem w historii badania po wartości 81,4%, osiągniętej w październiku 2017 r.

Grupa respondentów, deklarujących w ostatniej edycji badania nieznaczne problemy z obsługą zobowiązań zmniejszyła się w styczniu do 15,4% (wobec 17% w poprzednim kwartale). Zmniejszył się też odsetek respondentów, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują „duże problemy”. Takich gospodarstw było 4,8% (wobec 5,3% w październiku 2018 r.).

Grupa gospodarstw domowych, obsługujących zobowiązania bezproblemowo oraz tych, które deklarują, że problem zaległych zobowiązań w ogóle ich nie dotyczy, jest dominująca. Od początku 2016 roku odsetek ten wynosi średnio 76%, podczas gdy w latach 2017-2014 było to 67%.

Obserwacja sytuacji średnioterminowej ukazuje, że w zakresie bieżącej obsługi zobowiązań tendencje są bardzo pozytywne. Nie widać żadnych oznak zagrożeń w tym zakresie. Domowe budżety, zasilane wynagrodzeniami z rosnącego rynku pracy i wspierane dodatkowo transferami społecznymi (m.in. 500+), pozwalają na terminową obsługę zobowiązań – wyjaśnia dr Sławomir Dudek z IRG SGH.

Przyszłe prognozy równie dobre

W badaniu zapytano także o prognozy dotyczące terminowości obsługi zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach. Również tu dominuje grupa gospodarstw domowych, spodziewających się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Odsetek tak przewidujących zwiększył się w I kwartale 2019 r. do poziomu ok. 65,5%. Względem badania przeprowadzonego w poprzednim kwartale zmniejszyła się grupa gospodarstw domowych spodziewających się niewielkich problemów z obsługą zobowiązań. W badaniu z października 2018 r. stanowiły one 13,1%, a obecnie 11,6% ogółu. Łącznie duże problemy przewiduje ok. 3,8%. Zmalała też niepewność respondentów w tej kwestii – odsetek odpowiedzi „nie wiem” wynosi obecnie 19,2%.

Pozytywny odczyt deklaracji gospodarstw domowych co do obsługi zobowiązań zdaje się przeczyć powszechnej opinii o niepokojąco rosnącej skali zjawiska pętli zadłużenia, co bywa odbierane przez rządzących jako uzasadnienie do projektowania nowych uregulowań przeciwdziałających temu zjawisku. Co prawda rośnie przeciętne zadłużenie kredytowe gospodarstw domowych, ale nie jest to efekt zbyt wysokich cen kredytu, a prosta konsekwencja i pochodna rosnącej ich zamożności.

– Utrzymująca się od lat, dobra sytuacja gospodarcza, a w konsekwencji rosnąca zamożność Polaków jest wyjaśnieniem pozytywnych opinii gospodarstw domowych dotyczących wywiązywania się ze zobowiązań obecnie i w najbliższej przyszłości. Można to w sposób uzasadniony intepretować jako potwierdzenie braku potrzeby nowych regulacji cen kredytu konsumenckiego – zauważa Andrzej Roter, Prezes KPF. To, czego potrzeba nam w pierwszej kolejności, to jeszcze większej odpowiedzialności wszystkich wierzycieli w zakresie ich skłonności do dzielenia się informacją pozytywną i negatywną o kredytobiorcach oraz odpowiedzialnego wykorzystywania tych informacji do szacowania zdolności kredytowej. To są skuteczne narzędzia do przeciwdziałania zjawisku nadmiernego zadłużenia.

***

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – Związek Pracodawców powstała 27 października 1999 roku i obecnie zrzesza ponad 100 kluczowych przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, między innymi z sektora bankowego, doradztwa i pośrednictwa finansowego, instytucji pożyczkowych, zarządzania informacją gospodarczą, zarządzania wierzytelnościami, ubezpieczeniowego, platform crowdfundinowych oraz funduszy hipotecznych, sprzedających produkty tzw. odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym. Przedsiębiorstwa zrzeszone w Konferencji postanowiły reprezentować własne interesy w formule organizacji pracodawców, która ma prawo opiniować założenia i projekty aktów prawnych jako partner społeczny w procesie legislacyjnym. Powyższe uprawnienia honorowane są przez organy władzy i administracji państwowej. KPF jest członkiem Rady Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministrze Finansów. Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce jako pierwsza organizacja pracodawców spośród nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej podjęła decyzję o przystąpieniu do EUROFINAS - federacji związków przedsiębiorstw finansowych (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej osiemnaście organizacji z krajów europejskich, reprezentujących ponad 1200 instytucji finansowych.

  • Regina Stawnicka
  • Manager PR
  • rstawnicka@kpf.pl
  • +48 510 003 197
  • Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych - Związek Pracodawców
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk